یکی از مهمترین فاکتور های کیفی در بررسی قابلیت های ادوات لیفتینگ شامل انواع سیم بکسل و زنجیر تنسایل مقاومت کششی می باشد که بر حسب نیوتن بر میلیمتر مربع N/mm2 مشخص می شود. تنسایل سیم بکسل های فولادی در محدوده 1500 الی 2200 نیوتن بر میلیمتر مربع و تنسایل سیم بکسل های استنلس استیل در محدود 1500 الی 1600 تغییر می کند. این در حالی است که تنسایل زنجیر های فولادی اغلب در محدوده 750 الی 900 نیوتن بر میلیمتر مربع تغییر می کند.

تنسایل سیم بکسل و زنجیر

تنسایل مفهومی است که بر روی نمودار تنش و کرنش و در محدوده شکست یا پارگی کامل سیم بکسل و زنجیر مشخص می شود و از این رو از نظر عددی معیاری مناسب برای انتخاب آلیاژ فولادی نبوده و تنها معیاری مقایسه ای برای سنجش دو یا چند متریال می باشد. علاوه بر این تنسایل تنها تابع متریال بکار گرفته شده در تولید، درصد کربن و عملیات حرارتی بکار گرفته شده در فراوری فلزات بوده و به قطر مفتول های سیم بکسل و یا زنجیر بستگی ندارد. به بیان دقیق تر تنسایل یک سیم بکسل فولادی خاص برای تمام سایز ها مادامی که متریال عوض نشود یکسان است و این یکی دیگر از مشکلات انتخاب سیم بکسل و زنجیر بر حسب تنسایل می باشد. در کل تنسایل یک سیم نشان دهنده میزان بار بر حسب نیوتن می باشد که هر میلیمتر مربع از سطح مقطع فلز در مرحله پارگی تحمل می کند. تنسایل 1770 نیوتن بر میلیمتر مربع بعنوان مثال که یکی از تنسایل های کاربردی در تولید سیم بکسل نتاب است نشان می دهد که این سیم در مرحله پارگی به ازای هر میلیمتر از سطح مقطع قابلیت تحمل بار 177 کیلوگرم را دارد.

کاربری WLL در انتخاب سیم بکسل و زنجیر

WLL مخفف Working Load Limit یا محدوده کاری مجاز می باشد که برای فلزات در صنایع یک مفهوم کاربردی محسوب می شود. این کمیت که بر حسب Nm یا نیوتن متر مشخص می شود بر خلاف تنسایل که به سایز بستگی ندارد با افزایش قطر سیم بکسل و زنجیر افزایش پیدا می کند و یه بیان ساده تر برای هر سایز از هر نوع مفتول میزان مشخص خود را دارد. اغلب هند بوک های مهندسی و کاتالوگ های تولید کنندگان سیم بکسل برای هر قطر از سیم های خود اعداد WLL را بصورت مشخص که از طریق تست کشش در آزمایشگاه ها مشخص شده است قید نموده اند.

میزان WLL با در نظر گرفتن یک ضریب امنیتی Safety factor مشخص می شود که در ادوات لیفتینگ شامل انواع سیم بکسل و زنجیر اغلب میزان 2.5 یا 5:2 را دارد. بدیهی است با افزایش قطر سیم بکسل طبق رابطه مساحت دایره که سطح مقطع مفتول های سیم بکسل و زنجیر را شامل می شود شعاع با توان دوم pi*r^2 افزایش پیدا می کند و به همین ترتیب نیز با افزایش قطر مفتول ها مقدار عددی WLL سیم بکسل و زنجیر نیز بصورت لگاریتمی بالا می رود.

لازم به ذکر است که WLL و MBL دو مفهوم دیگر از تنسایل هستند که به همان روش های افزاینده تنسایل یعنی با افزایش کنترل شده درصد کربن در ترکیبات شیمیایی آلیاژ های مفتول های سیم بکسل و زنجیر و به روش سخت کاری حرارتی افزایش پیدا می کنند.