آیا سیم بکسل های آسانسوری باید دوباره روغن کاری شوند؟

برای پیشگیری از خوردگی و ساییدگی بین سیم ها، سیم بکسل های آسانسوری در طی مراحل ساخت روغنکاری می شوند. مقدار روغن استفاده شده در حدی است که این اطمینان حاصل شود که آسانسور با قدرت کشش کافی و بدون لیز خوردن کار می کند.

از آنجا که این روغن در طول زمان، گرد و خاک و ذرات ساییده شده را به خود جذب می کند، به ندرت برای تمام عمر سیم بکسل کافی است. به همین دلیل توصیه می شود که گهگاه سیم بکسل های آسانسور دوباره روغن کاری شوند. با این حال، تا زمانی که انگشتی که به سیم ها می کشیم، سیاه و روغنی شود، نیازی به روغن کاری نیست.

روغن کاری دوباره سیم بکسل های آسانسور چه زمانی باید انجام شود؟

نمی توان برای همه آسانسورها یک زمان مشخص برای روغن کاری دوباره تعیین کرد، زیرا شرایط همه آسانسورها یکی نیست. زمان روغن کاری دوباره و فاصله ی بین روغن کاری ها به عوامل مختلفی بستگی دارد:

– میزان استفاده از آسانسور

– شرایط محیطی (دما، رطوبت، میزان گرد و غبار)

– جنس قرقره و میزان فرسودگی آن

– میزان لغزندگی سیم بکسل روی قرقره

کدام روش روغن کاری مناسب تر است؟

روغن کاری را می توان با استفاده از یک قوطی روغن سیم بکسل و یک قلمو انجام داد. از اسپری های روغن تنها برای متراژ کم سیم بکسل می توان استفاده کرد. از هر روشی که استفاده می کنید در نظر داشته باشید که حداقل مقدار روغن را به کار ببرید و پس از اینکه آسانسور چند دور کامل را طی کرد، عملکرد و میزان لغزندگی آن را بررسی کنید.

اگر هنوز شک دارید که آسانسور قدرت کشش کافی را بعد از روغن کاری دارد یا نه، یک دور کامل آسانسور را به کار بیندازید. زمانی که آسانسور در بالاترین نقطه قرار دارد، با گچ، سیم بکسل و قرقره را علامت گذاری کنید. اجازه دهید آسانسور به پایین ترین نقطه برود و برگردد. انحراف علامت ها، نشان دهنده لغزنده بودن سیم است. 

روغن کاری سیم بکسل آسانسور

روغن سیم بکسل خوب چه ویژگی هایی دارد؟

یک روغن سیم بکسل خوب نباید خیلی شُل باشد. در عین حال باید توانایی نفوذ به استرندهای داخلی سیم بکسل را داشته باشد.

مناسب ترین روغن ها آنهایی هستند که با حلال رقیق شده اند. اگر از این روغن ها در محیطی که تهویه مناسب دارد استفاده شود و مقدار حلال نیز به دقت کنترل شود (حلالی که تبخیر نشده روی قدرت کشش آسانسور اثر می گذارد) بهترین انتخاب هستند.

روغن های هیدرولیک یا روغن دنده های حلزونی برای روغن کاری سیم بکسل های آسانسور مناسب نیستند. روغن هایی که حاوی ذراتی مانند مولیبدنیوم سولفید یا تفلون هستند نیز به درد آسانسورهای کششی نمی خورند زیرا اصطکاک بین سیم بکسل و قرقره را بیش از حد کاهش می دهند.

برای آسانسورهای هیدرولیک و آسانسورهای وینچی می توان از گریس مناسب هم به جای روغن استفاده کرد. زیرا در این آسانسورها، مقدار دقیق روغن به اندازه آسانسورهای کششی اهمیت ندارد.

اگر بیش از حد روغن کاری کردیم چه کنیم؟

یکی از دلایل سر خوردن سیم بکسل روی قرقره آسانسور، روغن کاری بیش از اندازه است. اگر بیش از حد از روغن استفاده کردید، تحت هیچ شرایطی از شوینده ها یا حلال ها برای شستن روغن اضافی استفاده نکنید. زیرا حلال به سیم بکسل نفوذ کرده و باعث می شود مقدار بیشتری روغن از داخل سیم خارج شده و سطح بیرونی را روغنی تر و بنابراین شرایط را بدتر کند.

برای پاک کردن روغن اضافی بر روی سطح بیرونی سیم بکسل می توان از پودر کوارتز بسیار نرم استفاده کرد. برای انجام این کار دست های خود را به شکل قیف درآورده (حتما از دستکش استفاده کنید) و پودر را به تدریج از بالا بر روی سیم بکسل ها بریزید (آسانسور در بالاترین نقطه قرار داشته باشد). پودر کوارتز، روغن یا گریس اضافی را جذب می کند. سپس با استفاده از یک جاروی سیمی، می توان ترکیب پودر و گریس را از روی سیم بکسل پاک کرد. پس از آن قرقره هم باید تمیز شود که برای این کار می توانید از حلال استفاده کنید.

منبع: کاتالوگ محصولات آسانسوری فایفر-دراکو