در صنایع سنگین گاهی از نوع خاصی از سیم بکسل تحت نام سیم بکسل کامپکت Compact استفاده می شود که به لحاظ بافت و ساختار مانند سیم بکسل های دیگر بوده اما دارای یک تفاوت در شکل مفتول ها دارد. مفتول های بیرونی سیم بکسل کامپکت در قسمت نمای بیرونی شکل تخت دارند و یا به بیان ساده تر در صورت ایجاد برش خواهیم دید که پروفیل مفتول های بیرونی این سری از سیم بکسل ها در سمتی که در بیرون استرند یا رشته قرار می گیرند تخت هستند. این نوع شکل هندسی مفتول ها بر اثر اعمال ضربه به مفتول و پیش از فرایند تولید رشته و سیم بکسل پدید می آید.

شکل هندسی ویژه مفتول ها و شکل تخت پروفیل سیم بکسل کامپکت از آسیب پذیری سیم بکسل در برابر تنش های بیرونی اعمال شده بالاخص در برابر تنش های سایشی محافظت ویژه ای به عمل می آورد. در واقع بر خلاف مفتول های ساده سیم بکسل که دارای شکل هندسی گرد هستند شکل هندسی تخت مفتول های سیم بکسل کامپکت از ایجاد تمرکز تنش نقطه ای در سایش سطوح بر روی یکدیگر محافظت می کند. بدیهی است با توجه به تکنولوژی بالاتر و فرایند طولانی تر در تولید قیمت سیم بکسل کامپکت نسبت به قیمت سیم بکسل های ساده بالاتر باشد. تنها برخی از تولید کنندگان بزرگ سیم بکسل دارای تکنولوژی و قابلیت تولید سیم بکسل با ویژگی کامپکت می باشند.

سیم بکسل کامپکت

چه ساختار هایی از سیم بکسل بصورت کامپکت تولید می شوند؟

مهمترین مزیت مکانیکی سیم بکسل های کامپکت به ساختار های ساده تر سیم بکسل مقاومت سایشی بسیار بالای آنها می باشد. از این رو با توجه به قیمت بالاتر تنها برخی از ساختار های سیم بکسل بصورت کامپکت تولید می شوند که نیاز به مقاومت سایشی بالاتری دارند. سیم بکسل های 6*19 مصرفی در صنایع حفاری یکی از ساختار هایی هستند که گاهی بصورت کامپکت تولید می شوند. سیم بکسل های نتاب نیز هر چند دارای مفتول هایی با قطر کم و تعداد بالای رشته هستند اما با این وجود گاهی با ساختار به شکل کامپکت به بازار عرضه می شوند.

یکی از ساختار های ویژه سیم بکسل که بصورت کامپکت تولید می شود تحت نام سیم مغزی بوده و برای برش سنگ در معادن مورد استفاده قرار می گیرد. این ساختار از سیم بکسل برش سنگ که بصورت 6*7WSC نمایش داده می شود دارای بافت وارینگتون سیل می باشد که بصورت کامپکت تولید شده است. در واقع در کاربری های معدنی بر روی سطح بیرونی این ساختار از سیم یک سری الماس که به شکل حلقه هستند قرار گرفته و با حرکت رفت و برگشتی سیم این الماس ها بر روی سطح سنگ کشیده شده و با لایه برداری سبب برش سنگ می شوند.