خیلی از آدم‌ها ترس از ارتفاع دارند و بنابراین هیچوقت حاضر نمی‌شوند سوار تله کابین شوند. اما اگر شما عاشق هیجان هستید و از بلندی های جذاب لذت می‌برید با ما همراه باشید و با این ۱۰ مهیج ترین و بهترین تله کابین جهان آشنا شوید.

۱. تله کابین Peak ۲ Peak Gondola- کانادا

طولانی‌ترین تله‌کابین کابلی (بین دو برج) جهان به طول ۳.۰۳ کیلومتر که در منطقه بریتیش کلمبیای کانادا واقع شده و منظره‌ای ۳۶۰ درجه را به مسافران در رشته کوه‌های ساحلی اقیانوس آرام بین شهر ویستلر و کوه‌های بلک کامب ارائه می‌دهد. این سواری ۱۱ دقیقه‌ای بر فراز قله‌های آتشفشانی، جنگل‌های بارانی ساحلی و یخچال هایی طبیعی خیلی زودتر از آنچه که باید به پایان می‌رسد.

۲. تله کابین Titlis Rotair – سوئد

این تله‌کابین نخستین واگن چرخنده جهان است. مسافران در مدت ۵ دقیقه یک مسیر ۳، ۰۲۰ متری را بالاتر از سطح دریا طی می‌کنند. بی‌نظیرترین بخش این سفر جایی‌است که بر فراز یکی از بزرگترین یخچال‌های طبیعی اروپا به پرواز در می‌آیید.

۳. تله کابین Mi Teleférico – بولیوی

در حالیکه بسیاری از تله کابین‌ها برای مقاصد گردشگری ساخته می‌شوند، اما برخی از آنان از مهمترین وسایل نقلیه نیز محسوب می‌شوند که این امر در شهر لاپاز بولیوی صدق می‌کند که در سال ۲۰۱۴ در واکنش به ترافیک گسترده در سطح شهر، اقدام به احداث یک تله کابین یا اتومبیل هوایی کرد. در این مسیر، مسافران از شهر لاپاز به شهر اِل‌آلتو در ارتفاع ۴۱۵۰ متری منتقل می‌شوند و تصویری فوق العاده از نمای بالایی شهر و رشته کوه‌های‌اند در اختیار گردشگران و مسافران قرار داده می‌شود. حرکت درون کابین‌های رنگارنگ و بدون سقف فرصت تماشای شهر را از زوایای گوناگون به شما می‌دهد.

۴. تله کابین سوگارلوف – ریودوژانیرو

شهرهای انگشت شماری در دنیا هستند که از لحاظ جاذبه‌های طبیعی و دیدنی به پای ریودوژانیرو برسند؛ شهری که با کوه‌های پوشیده از درخت، و چشم‌انداز زیبا از اقیانوس و سواحل شنی از گردشگران دلربایی می‌کند. اگر فقط یک شهر باشد که دوست داشته باشید همانند پرنده بر فراز آن پرواز کنید، آن شهر همین ریودوژانیرو است.

به همین دلیل تعجبی ندارد که تله کابین کوهستان “سوگارلوف” یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری این شهر است که از زمان راه‌اندازی آن در سال ۱۹۱۲ تاکنون بیش از ۳۷ میلیون نفر از آن بازدید کرده‌اند. دیواره‌های شیشه‌ای کابین‌ها تصویر و چشم‌اندازی بی‌نظیر از شهر ریودوژانیرو و مجسمه معروف “عیسی نجات بخش بر روی کوه “کورکووادو” به نمایش می‌گذارند.

۵. تله کابین Vanoise Express – فرانسه

 

این تله کابین به هیچ وجه یک تله کابین معمولی نیست. به چند دلیل:

دو خط مجزا با موتورهای مجزای ۵۳۰کیلوواتی هر کدام از کابین‌ها را حمل می‌کنند. قدرت هر کدام از موتورها به اندازه یک قطار T.G.V است!

هر کابین از دو طبقه تشکیل شده است و روی هم رفته ظرفیت حمل ۲۰۰ نفر را دارا است.

فاصله دره Peisey-Nancroix که حدود ۱۸۲۴ متر است، بدون حتی یک پایه طی می‌شود.

فاصله کابین‌ها تا سطح زمین ۳۸۰ متر است.

سرعت هر کدام از خطوط حدود ۴۵کیلومتر در ساعت است. یعنی مسیر بین دو ایستگاه زیر ۴ دقیق طی می‌شود.

شما با استفاده از این تله کابین می‌توانید از مناطق کوهستانی غیرقابل دسترس به راحتی عبور کنید و به اسکی بپردازید.

۶. تله کابین Palm Springs Aerial Tramway – کالیفرنیا

بزرگترین تله کابین سیم بکسلی جهان که در ۱۹۶۳ افتتاح شد و کف دره‌ی Coachella را به قله کوه San Jacinto متصل می‌کند. طرح این تراموا ابتدا در ۱۹۳۵ مطرح شد، ولی جنگ جهانی دوم و جنگ کره باعث این پروژه به تعویق بیفتد.

۷. تله کابین Ba Na Hills Cable Car – ویتنام

عنوان طولانی‌ترین تله‌کابین با یک سیم، با طول ۵۰۴۲٫۵۲ متر به این تله کابین رسیده است. خط اول این تله کابین با تجهیزاتی که از سوئد و سوییس حمل شده بود ساخته شد. درحال‌حاضر سه خط با کابین‌های فضای باز، کاملا بسته و شیشه‌ای در این مسیر فعالیت می‌کنند. هر کابین ۱۰ نفر ظرفیت دارد. خدمات جانبی مختلفی در این منطقه برای پذیرایی از توریست‌ها وجود دارد. یک بار سفر با این تله کابین، شما را با تاریخ این منطقه آشنا می‌کند.

۸. تله کابین Stanserhorn Cabrio – سوئیس

این تله‌کابین، نخستین نوع در جهان است که کابین‌های آن جایگاه‌های بدون سقف هم در بالای کابین دارند. هر کابین ظرفیت حمل ۶۰ نفر را دارد که ۳۰ نفر آن در بخش میانی و ۳۰ نفر هم در روی آن قرار می‌گیرند. حرکت از دهکده استنز شروع و پس از طی مسیر ۲۳۲۰ متر به قله Stanserhorn می‌رسد. طول مسیر حدود ۶٫۵ دقیقه طول می‌کشد.

۹. تله کابین Skyline Queenstown – نیوزیلند

تله‌کابین اسکای لاین کویینزتاون با شیب زیاد، شما را از شهر کویینزتاون به قله کوه در ارتفاع ۴۵۰ متری سطح دریا می‌رساند. شما در مسیر می‌توانید از مناظر زیبای شهر و دریاچه واکاتیپو لذت ببرید. وقتی به بالاترین نقطه برسید و از کابین پیاده شوید، منظره پانورامای دیدنی ۲۲۰ درجه‌ای در مقابل شماست که علاوه بر شهر و دریاچه، به قله‌ها اطراف نیز مشرف خواهید بود. در مجموعه بالای قله نیز می‌توانید از تفریحاتی مثل لوج سواری، دوچرخه سواری کوهستان، پیاده روی در طبیعت و یا غذاخوری هایی با منظره زیبای طبیعت لذت ببرید.

۱۰. تله کابین نگونگ پینگ ۳۶۰ – هنگ کنگ

یکی از بهترین راه‌ها برای تماشای مجسمه عظیم بودا که با جنس برنز در ارتفاع ۲۶ متری کوهستان قرار گرفته، سوار شدن بر این تله کابین زیبا است که مسیر آن از مجسمه بودا تا صومعه “پو لین” که در وسط باغی زیبا قرار گرفته امتداد دارد. این تله کابین بسیار هیجان انگیز، از نظر امنیتی و ساختاری، بسیار مطمئن ساخته شده است.