پولیفت و تیفور دو عدد از ابزار آلات حمل و کشش بار محسوب می شوند. در حالی که تیفور از سیم بکسل بعنوان اتصال استفاده می کند اتصال پولیفت ها با بکارگیری زنجیر انجام می گیرد. علاوه بر نوع اتصال، مکانیزم عملکرد تیفور و پولیفت نیز کاملا متفاوت بوده و پولیفت ها مانند جرثقیل های سقفی دستی از مکانیزم دنده اسپراکت استفاده کرده حال آنکه تیفور ها از دو فک درگیر بصورت کلاچی با سیم بکسل برای جابجایی و کشش بار استفاده می کنند. علاوه بر تفاوت هایی که در ساختار تیفور و پولیفت وجود دارد مزایای و معایبی نیز برای هر یک از این ابزار آلات وجود داشته که سبب انتخاب و ارجحیت یکی بر دیگری می شود. با این وجود کاربری پولیفت در حال حاضر گسترده تر از تیفور بوده و در بسیاری از مواردی که در گذشته از تیفور استفاده می شده است امروزه از پولیفت استفاده می شود. بعنوان مثال در شاسی کشی خودرو ه در تعمیرگاه ها و در بالانس کردن کابین آسانسور بدون اتصال موتور در گذشته از تیفور استفاده می شده است که امروزه در اغلب موارد پولیفت به تیفور ترجیح داده می شود.

پولیفت زنجیری

مزایا و معایب پولیفت به تیفور

مزایای پولیفت به تیفور را می توان در چند بخش بیان نمود در حالی که شاید تنها یک مزیت برای تیفور نسبت به پولیفت وجود دارد و این امر سبب کاربری گسترده تر پولیفت به تیفور می شود. پولیفت ها در اتصال به بار از زنجیر G80 فولادی استفاده می کنند که نه تنها مقاومت کششی بالایی دارد بلکه مقاومت سایشی بالایی داشته و این امر سبب طول عمر بسیار بالا و پایین امدن هزینه های حفظ و نگهداری پولیفت نسبت به تیفور شود. چرا که تیفور ها  اغلب از سیم بکسل فولادی 6 رشته در اتصال استفاده می کنند که طول عمر کاری آن نسبت به زنجیر پایین تر است.

پولیفت ها تا ظرفیت وزنی 6 تن نیز تولید می شوند که کاربری آنها در جایگذاری و نگهداری دکل ها تحت زاویه را به شدت بالا می برد حال آنکه تیفور به سبب محدودیت هایی که در قفل سیم بکسل دارد اغلب تا ظرفیت وزنی 3 تن مورد استفاده قرار می گیرد که از دیگر مزایای پولیفت نسبت به تیفور محسوب می شود. شاید تنها مزیتی که برای تیفور ها نسبت به پولیفت ها می توان در نظر داشت طول بلند تر اتصال آنها می باشد چرا که پولیفت ها اغلب دارای محدودیت جابجایی به میزان 1.5 متر را دارند. در هر حال انتخاب میان پولیفت، تیفور و دیگر ادوات صنعتی می بایست با در نظر داشتن شرایط کاری، تناژ و طول جابجایی صورت پذیرد.

تیفور سیم بکسلی