سیم بکسل ها هر چند در گرید های متنوع اما اغلب در دو متریال فلزی شامل گرید های فولادی و استیل تولید می شوند. انتخاب سیم بکسل بر حسب متریال تابع فاکتور های متنوعی است که می بایست لحاظ گردند که متریال، سایز، ساختار و گرید مهمترین آنها محسوب می شوند. در اغلب کاربری های صنعتی ساختار های مختلف سیم بکسل از جنس فولادی به سبب قابلیت های مکانیکی بالاتری که دارند ترجیح داده می شوند. البته تنها دلیل ترجیح سیم بکسل در گرید های فولادی قابلیت های مکانیکی مناسب تر آنها نبوده و قیمت پایین تر نیز یکی دیگر از دلایل موثر بر این انتخاب می باشد. در واقع سیم بکسل استیل با توجه به استفاده از درصد بالایی از عناصر فلزی با فراوانی کمتر از آهن مانند کروم و نیکل در ترکیبات آلیاژی خود قیمتی بسیار بالاتر از سیم بکسل های فولادی دارد. در ادامه به مقایسه قابلیت های کششی و سایشی سیم بکسل استیل و فولادی می پردازیم که از مهمترین تمایز های دو متریال سیم بکسل محسوب می شوند.

 

قابلیت کششی و سایشی سیم بکسل فولادی و استیل

سیم بکسل های فولادی در مراحل تولید و فراوری از عملیات سخت کاری حرارتی استفاده می کنند که به یکسو شدن بردار های داخلی فولاد انجامیده و دو کمیت مکانیکی تنسایل و سختی سطحی در آنها بهبود پیدا می کند. در واقع این دو کمیت بصورت همسو عمل کرده و فرایند هایی که به منظور افزایش قابلیت کششی مفتول های سیم بکسل بکار گرفته می شوند بصورت همزمان به افزایش قابلیت سایشی سیم بکسل که در برخی از کاربری ها مانند سیم بکسل حفاری دارای اهمیت بسیار بالایی هستند نیز می انجامد. در مقایسه تنسایل سیم بکسل استیل و فولادی باید گفت که سیم بکسل های استیل در اغلب موارد تنسایلی برابر 1750 نیوتن بر میلیمتر مربع دارند حال آنکه مفتول های سیم بکسل فولادی تحت عملیات حرارتی قابلیت های مکانیکی بسیار مناسب تری داشته و در برخی از کاربری ها مانند سیم بکسل نتاب تنسایل آنها تا 2160 نیوتن بر میلیمتر مربع نیز بهبود داده شده است. البته افزایش قابلیت های مکانیکی سیم بکسل فولادی نه تنها با عملیات حرارتی بلکه با افزایش درصد کربن در ترکیبات آلیاژی صورت می پذیرد که به نوبه خود به ترد تر شدن مفتول های سیم بکسل نیز می انجامد.

شایان ذکر است که هر چند سیم بکسل استیل نسبت به سیم بکسل های فولادی قابلیت کششی و مکانیکی پایین تری دارد اما مقاومت بالای این متریال در برابر زنگ زدگی در تماس با رطوبت و آب سبب می شود در برخی از کاربری ها بالاخص در محیط های مرطوب و ساحلی دارای کاربرد گسترده ای باشد.