با توجه به کاربری گسترده جرثقیل های برقی در صنایع آپشن های مختلفی برای آنها در نظر گرفته می شود تا شرایط کاری را برای استفاده در صنایع مختلف فراهم سازد. یکی از آپشن هایی که برای جرثقیل برقی در نظر گرفته می شود سرعت عملکرد یا سرعت لیفتینگ بار در آن می باشد. از این منظور جرثقیل های برقی را می توان در دو دسته اصلی جرثقیل های برقی تک سرعته و جرثقیل های برقی دو سرعته (اتوماتیک) دسته بندی نمود. امکان تغییر سرعت در لیفیتنگ بار بر روی جرثقیل های برقی چهار کاره از نوع زنجیری وجود دارد که برای لیفتینگ هایی با شرایط حساس مناسب می باشد.

جرثقیل برقی کیتو تک و دو سرعته

جرثقیل برقی دو سرعته در واقع برای قرار دادن یک قطعه در موقعیتی دقیق مورد استفاده قرار می گیرد. به بیان ساده سرعت بالا در جرثقیل های دو سرعته تقریبا برابر با سرعت جرثقیل های تک سرعته می باشد اما سرعت پایین آنها بسیار کند بوده و این امکان را برای اپراتور دستگاه فراهم می آورد تا قطعه را در یک شرایط بسیار دقیق قرار دهد. از این رو این سری از جرثقیل های برقی در صنایع پتروشیمی، ماشین سازی، تعمیرات ماشین آلات سنگین صنعتی و در دریچه های سد مورد استفاده قرار می گیرند.

مقایسه اجزای جرثقیل برقی تک سرعته و دو سرعته

اغلب اجزای ساختمان جرثقیل های برقی تک و دو سرعته یکسان می باشند. تفاوت اصلی این دو جرثقیل در نوع الکتروموتور اتصالی بر روی بلوک می باشد که الکتروموتور جرثقیل تک سرعته از یک سیم پیچ و نمونه های دو سرعته دارای دو عدد سیم پیچ هستند که امکان تغییر سرعت در عملکرد را فراهم می آورند. بر روی دسته کنترل جرثقیل های دو سرعته از یک دکمه که در دو پله و دو فاز استفاده شده است که با فشار دکمه جرثقیل با سرعت عادی و فشار بیشتر دکمه در مرحله دوم جرثقیل بصورت کند کار می کند. این سری از جرثقیل ها اغلب بصورت زنجیری تا 10 تن تولید می شوند. برخی از تولید کنندگان جرثقیل دو سرعته بجای استفاده از الکتروموتور های دو سیم پیچ از اینورتر نیز برای تغییر سرعت حرکت زنجیر بار استفاده می کنند.

جرثقیل های دو سرعته با برند های مختلفی در ایران یافت می شوند. در واقع اغلب تولید کنندگان جرثقیل های سقفی برقی تک سرعته به تولید انواع دو سرعته نیز می پردازند که می توان به برند های کیتو KITO ژاپن که بصورت نو و دست دوم در بازار ایران یافت می شوند اشاره نمود. از برند های دیگر اصلی تولید کننده این محصول به برند الفانت ژاپن می توان اشاره نمود که البته محصولات این برند در بازار ایران با فراوانی کمتری یافت می شوند. بازرگانی هاردوایر (قراچورلو) عرضه کننده انواع جرثقیل های سقفی زنجیری و سیم بکسلی دو کاره و چهار کاره در ایران است.