جرثقیل های سقفی برای اتصال تکیه گاهی در بالا از اشکال مختلفی Rigging یا متعلقات استفاده می کنند. بسته به اینکه جرثقیل سقفی دو کاره باشد یا چهار کاره این اشکال متفاوت هستند. کلیه جرثقیل های سقفی دو کاره که تنها دارای قابلیا لیفتینگ عمودی بار هستند چه از نوع دستی باشند و چه از نوع برقی از قلاب هوک S Hook که اغلب بصورت ضامن دار است استفاده می کنند. این قلاب با یک قلاب آویز از سقف که برای لیفتینگ در تناژ بالا مورد تست و تایید قرار گرفته است درگیر می شود. این در حالی است که جرثقیل های سقفی چهار کاره که علاوه بر قابلیت لیفتینگ عمودی بار قابلیت انتقال افقی آن را نیز دارند از یک ترولی یا کالسکه سقفی در اتصال استفاده می کنند که پس از لیفتینگ عمودی بار قابلیت حرکت افقی را نیز فراهم می آورد. جرثقیل برقی چهار کاره برای اتصال با ترولی نیاز به ریل های سقفی دارد و طبیعتا به قلاب سقفی اتصال پیدا نمی کند. این ریل ها یا بصورت شبکه ای بصورت دو ریل موازی و یک ریل متقاطع تولید می شوند و یا بصورت یک ریل با قابلیت گردش در نقطه اتصال.

ترولی جرثقیل برقی

ترولی های مورد استفاده با جرثقیل های برقی هم از نوع دستی و هم از نوع برقی مورد استفاده قرار می گیرند. ترولی های برقی که کاربری گسترده تری نیز در اتصال جرثقیل های برقی 4 کاره دارند دارای دکمه های کنترل بر روی دسته کنترل اصلی جرثقیل هستند که امکان جابجایی آسان بار پس از فرایند لیفتینگ بار و یا حتی بصورت همزمان در زمان لیفتینگ را فراهم می آورند.

ترولی جرثقیل برقی

در اغلب موارد جرثقیل های 4 کاره دارای کالسکه هایی با برند اصلی جرثقیل و بصورت یک پکیج کامل به بازار عرضه شده اند. نکته قابل توجه اینجاست که دقیقا مانند خود جرثقیل برقی ترولی یا کالسکه نیز دارای ظرفیت وزنی می باشد و برای جرثقیل 5 تن می بایست از ترولی 5 تن نیز استفاده شود. در اتصالات جرثقیل های سقفی از نوع برقی گاهی از کالسکه های دستی نیز استفاده می شود. در این اتصال با توجه به اینکه ریل های سقفی بصورت کاملا تراز و افقی نصب می شوند پس از لیفتینگ بار با اعمال نیروی کم به بار قابلیت به حرکت در آوردن ترولی بر روی ریل ها فراهم می شود.

ترولی جرثقیل دستی

جرثقیل های دستی اغلب بصورت 2 کاره با قلاب سقفی و تنها با قابلیت لیفتینگ عمودی بار عرضه می شوند. با این وجود در صورتیکه نیاز به انتقال افقی بار پس از لیفتینگ باشد نیز از جرثقیل های دستی همراه با ترولی و کالسکه و بصورت چهار کاره استفاده می شود. کالسکه جرثقیل دستی تنها بصورت دستی تولید می شود که یکی از بزرگترین و شناخته شده ترین برند های تولید کننده این اتصال جرثقیل برند ویتال VITAL ژاپن که خود از پیشگامان تولید جرثقیل دستی و پولیفت در دنیا است می باشد.

ترولی جرثقیل دستی در دو شکل مختلف یکی ساده و دیگری زنجیری تولید می شود. شکل ساده ترولی دستی مانند یک تکیه گاه ساده است که در قسمت نشیمن گاه بر روی ریل دارای چرخ های لاستیکی است. در این اتصال پس از لیفتینگ بار با توجه به تراز بودن ریل های سقفی با اعمال نیرو به بار این نیرو بر روی ترولی منتقل شده و امکان به حرکت در آوردن بار وجود دارد. نوع دیگری از ترولی دستی تحت نام ترولی زنجیری وجود دارد که از یک دنده اسپراتو همراه با یک زنجیر دستی آهنی در گرید پایین استفاده می کند. در این نوع کاربری پس از لیفتینگ بار توسط جرثقیل با به حرکت در آوردن زنجیر دنده اسپراتک و به دنبال آن ترولی دستی حرکت می کنند.