خواب سیم بکسل یکی از فاکتور های موثر بر قابلیت های مکانیکی این اتصال لیفتینگ می باشد. بصورت کلی سیم بکسل ها هم بصورت چپ گرد و هم بصورت راست گرد تولید می شوند اما به جز جهت خواب زاویه خواب مفتول ها و استرند ها نیز در دو شکل مختلف در تولید سیم بکسل مورد استفاده قرار می گیرند. در اغلب کاربری ها از سیم بکسل هایی با خواب ساده یا regular lay استفاده می شود که راستای قرار گیری مفتول ها در استرند ها با راستای طولی سیم بکسل یکسان است. با این وجود نوع خاصی از خواب سیم بکسل تحت نام خواب لنگ Lang lay وجود دارد که در آن راستای قرار گیری استرند ها و مفتول ها بصورت زاویه دار و اریب با راستای سیم بکسل قرار دارند. سیم بکسل های لنگ نیز هم بصورت چپ گرد و هم بصورت راست گرد مورد استفاده قرار می گیرد.

سیم بکسل لنگ Lang

مزایای کاربری سیم بکسل لنگ Lang

مهمترین مزیت در کابری سیم بکسل لنگ  مقاومت سایشی بسیار بالای آنها می باشد. در واقع خواب زاویه دار و اریب شکل رشته ها و مفتول های سیم بکسل لنگ سبب می شود تا در تماس بصورت خطی و نقطه ای سیم بکسل بر روس سطوح سطح مقطع بالاتری از مفتول ها با سطح درگیر شده و افزایش سطح مقطع تماس تمرکز تنش را بر روی نقطه خاصی از سیم بکسل کاهش می انجامد. در برخی از کاربری ها مانند حفاری که مقاومت سایشی دارای اهمیت بالایی است و یا در تولید سیم بکسل های اتصال تله کابین می توان از این ساختار ویژه سیم بکسل استفاده نمود.

معایب کاربری سیم بکسل های لنگ

با وجود مقاومت سایشی بالاتر مراحل و تکنولوژی تولید سیم بکسل های لنگ بالاتر از سیم بکسل با خواب ساده یا رگولار می باشد و از این رو سیم بکسل های لنگ با فراوانی کمتر و قیمت بالاتری در بازار یافت می شوند. هعلاوه بر این نوع خواب مفتول ها در ساختار سیم بکسل لنگ سبب می شود که این نوع سیم در برابر تاب یا پیچش مقاومت بسیار اندکی داشته و در صورت عدم مهمار صحیح در قسمت برش خورده به سرعت باز شده در ارتفاع لیفتینگ بسیار بالا می تواند ایجاد لنگر کند.