سیم بکسل های فولادی به سبب قابلیت های ویژه فولاد در مقاومت کششی و سایشی محبوب ترین نوع سیم بکسل های صنعتی هستند. انواع سیم بکسل فولادی در صنایع آسانسور، حفاری، لیفتینگ بار با جرثقیل و تاور کرین، اسلینگ های سیم بکسل و … مورد استفاده قرار می گیرند. با این وجود آلیاژ های فولادی بدون آبکاری و یا پوشش سطحی بسیار آسیب پذیر هستند. از دست دادن الکترون عنصر فلزی آهن که بخش عمده ای از ترکیبات شیمیایی فولاد را به خود اختصاص داده است تحت عنوان زنگ زدگی و یا اکسید شدن عامل پوکی و شکستن مفتول ها و از بین رفتن سیم بکسل های فولادی می باشد. از این رو برای مقاوم سازی مفتول های سیم بکسل فولادی به روش های مختلفی از تماس مستقیم آهن با خورنده های فلزی جلوگیری به عمل می آورند.

سیم بکسل گالوانیزه گرم
 

آبکاری گالوانیزه مفتول های سیم بکسل فولادی به دو روش صورت می پذیرد که یکی تحت نام گالوانیزه (سرد) Galvanized و دیگری تحت نام گالوانیزه گرم Hot Dip Galvanized صورت می پذیرد. در حالی که فرایند آبکاری گالوانیزه سرد سیم بکسل در حمام هایی در دمای پایین حدود 240 درجه سانتی گراد صورت می پذیرد فرایند آبکاری گالوانیزه گرم در دمای بسیار بالا و حدود 650 درجه صورت می گیرد. در هر دو فرایند آبکاری گالوانیزه سرد و گرم از فلز روی یا زینک Zn برای پوشش سطحی فولاد استفاده می شود.و این عنصر فلزی یک فلز بسیار فعال با میل بالا در از دست دادن الکترون های لایه ظرفیت بوده و از این رو با از دست دادن الکترون مانع از اکسید شدن فلز آهن در ترکیبات فولادی مفتول سیم بکسل می شود.

در حالی که طی فرایند آبکاری گالوانیزه سرد تنها یک لایه بسیار نازک از زینک بر روی سطح مفتول های سیم بکسل قرار می گیرد در طی فرایند آبکاری گالوانیزه گرم تحت دمای بسیار بالا نه تنها یک لایه با ضخامت بیشتر بر روی فولاد قرار می گیرد بلکه در این دما زینک در داخل سطح مفتول های سیم بکسل فولادی نفوذ می کند. از این رو حتی با ایجاد خراش های سطحی نیز سیم بکسل گالوانیزه گرم در تماس با آب و رطوبت در برابر زنگ زدگی محفوظ می ماند. این در حالی است که سیم بکسل گالوانیزه سرد با ایجاد خراش سطحی در معرض زنگ زدگی قرار می گیرد. آبکاری گالوانیزه سرد سیم بکسل ها به رنگ نقره ای براق و گالوانیزه گرم به رنگ نقره ای مات دیده می شود. برخی از انواع سیم بکسل مانند سیم بکسل مهاری را به دلیل عملکرد در شرایط محیطی باز برای نگهداری پل ها و یا در سد سازی تنها بصورت گالوانیزه گرم مورد استفاده قرار می دهند. به سبب بکارگیری لایه ضخیم تری از پوشش زینک بر روی سطح مفتول های سیم بکسل گالوانیزه گرم و فرایند دشوار تر قیمت آنها در سایز برابر بالاتر از قیمت سیم بکسل گالوانیزه سرد است.