در کاربری های عمومی و در بازار برای برش زدن سیم بکسل به متراژ مورد نظر از روش های دستی و بدون بکارگیری ماشین آلات استفاده می کنند. اغلب برای برش زدن سایز های سیم بکسل ریزبار یعنی از قطر 1 الی 4 میلیمتر از کاتر یا قیچی های صنعتی و در سایز های بزرگتر اغلب از سنگ فرز استفاده می کنند. این روش برش زدن سیم بکسل هر چند سریع می باشد اما برای مواردی می بایست مورد استفاده قرار گیرد که در قسمت برش خورده سیم بکسل نیاز به گیس بافت سیم بعنوان پیش زمینه ای برای تولید اسلینگ مورد استفاده قرار گیرد. روش مهندسی تر برای برش زدن سیم بکسل ها بالاخص سیم بکسل نتاب که دارای تعداد بسیاری بالایی استرند می باشد روش حرارتی است که در زیر به توصیف آن می پردازیم.

حرارت و پیچش سیم بکسل تحت میدان مغناطیسی

برش حرارتی سیم بکسل
برش حرارتی سیم بکسل

به منظور ایجاد برش حرارتی در سیم بکسل، قسمتی از سیم را که می بایست برش بخورد در یک حلقه میدان مغناطیسی بسیار قوی قرار می دهند تا تحت میدان به تدریج سرخ شده و دمای آن به دمای ذوب نزدیک شود. البته بجای میدان مغناطیسی می توان از شعله نیز استفاده نمود اما دمای ایجاد شده در سیم بکسل تحت تاثیر میدان مغناطیسی بالاتر و گسترش حرارت در محدوده طولی بالاتری صورت می پذیرد. پس از سرخ شده سیم بکسل دستگاه شروع به گردش سیم کرده و به تدریج با ایجاد گردش قسمتی از سیم بکسل که تحت حرارت بیشتری قرار داشته نازک تر شده و مفتول های آن به هم فشرده تر می شوند. با ادامه فرایند حرارت و پیچش سیم بکسل در یک نقطه از هم جدا می شود و بدین صورت برش حرارتی سیم بکسل انجام می پذیرد.

فرایند برش حرارتی سیم بکسل در اغلب موارد توسط کارخانجات صنعتی صورت گرفته و از باز شدن استرند ها و مفتول ها در قسمت برش جلوگیری به عمل می آید. برش حرارتی سیم بکسل هر چند برای تمامی انواع بافت و ساختار سیم بکسل های فولادی قابل اجراست اما برای سیم بکسل نتاب روشی بسیار موثر و کارامد می باشد. لازم به ذکر است با توجه به دمای بسیار بالای میدان مغناطیسی طی فرایند برش حرارتی سیم بکسل سیم بکسل هایی با مغزی کنفی و یا پلی پروپیلن به این روش برش داده نمی شوند.