همانطور که میدانید تنسایل Tensile یکی از مشخصه های مکانیکی ایده آل در سیم بکسل، زنجیر و اتصالات لیفتینگ می باشد. در واقع با بالا رفتن تنسایل سیم بکسل مقاومت کششی مفتول ها بالا رفته و قابلیت تعلیق میزان بالاتری از بار برای سیم بکسل ها میسر می شود. روش های متفاوتی برای بالا بر دن تنسایل سیم بکسل ها وجود دارد که افزایش درصد کربن در ترکیبات آلیاژی فولاد و عملیات حرارتی سخت کاری از مهمترین این روش ها محسوب می شوند. با این وجود در کاربری سیم بکسل های آسانسوری اغلب تنسایل سیم بکسل در محدوده مشخصی تعیین شده و بالا رفتن تنسایل از این مرز مطلوب نمی باشد.

سیم بکسل و فولی آسانسور

 

نکته ای که می بایست در نظر داشت این است که در کاربری سیم بکسل آسانسوری در اتصال با کابین نه یک رشته که اغلب چند رشته از سیم در لیفتینگ شرکت دارند. علاوه بر این ظریب امنیتی سیم بکسل های آسانسوری بسیار بالا و گاهی تا 12:1 انتخاب می شود که این بدین مفهوم است که عملا در کاربری آسانسور بسیار به ندرت اتفاق می افتد که سیم پاره شود و در اغلب موارد پس از کارکرد طولانی مدت با خزش یا افزایش دائمی طول سیم بکسل مواجه هستیم. این دلایل سبب می شود که نیاز به سیم بکسل های آسانسوری با تنسایل بسیار بالا وجود نداشته باشد. اما دلیل اصلی محدودیت در کاربری سیم بکسل آسانسوری با تنسایل بسیار بالا ایجاد خوردگی در فولی می باشد. از آنجایی که فولی های موتور آسانسور از جنس چدنی هستند، با بالا رفتن تنسایل سیم بکسل فولادی سرعت ایجاد خوردگی در اثر سایش سطحی سیم بکسل آسانسوری با فولی بالا می رود. انتخاب سیم بکسل آسانسوری با تنسایل های پایین تر به افزایش طول عمر فولی آسانسور کمک می کند.

سیم بکسل آسانسوری با تنسایل 1570

سیم بکسل های آسانسوری اغلب در محدوده تنسایل 1370 الی 1770 نیوتن بر میلیمتر مربع انتخاب می شوند. با این وجود مطلوب ترین انتخاب برای تنسایل این سری از سیم بکسل های فولادی تنسایل 1570 نیوتن بر میلیمتر مربع است. برند های معتبری مانند گوستاولف آلمان و کیس وایر کره نیز به تولید سیم بکسل های اتصال کابین آسانسور با این تنسایل مبادرت دارند. این میزان تنسایل بدین معنا است که هر میلیمتر مربع از سطح مقطع سیم بکسل آسانسوری در مرحله پارگی کامل قادر به تحمل 157 کیلوگرم بار می باشد. البته همانطور که گفته شد تنسایل در مرحله پارگی کامل سنجیده می شود و معیار دقیقی برای انتخاب سیم بکسل بر حسب بار وارده نمی باشد.