جرثقیل نوعی ماشین که می توان از آنها برای بالا بردن و پایین آوردن مواد و وسایل استفاده کرد و یا آنها را به صورت افقی حرکت داد. جرثقیل عمدتا برای بلند کردن وسایل سنگین و انتقال آنها به مکان های دیگر استفاده می شود. جرثقیل از یک یا چند قسمت تشکیل شده و مزیت استفاده از آن این است که بارهای فراتر از توانایی طبیعی یک انسان را حرکت میدهد. یک جرثقیل عموما مجهز به کشویی، طناب یا زنجیر و شیلنگها می باشد. جرثقیل برقی به طور معمول در صنعت حمل و نقل برای بارگیری و تخلیه بار، در صنعت ساخت و ساز برای حرکت مواد و در صنعت تولید  برای مونتاژ تجهیزات و قطات سنگین به کار گرفته می شوند.

اولین جرثقیل ساخته شده توسط یونانی های باستان اختراع شد و  نیروی لازم آن توسط مردان یا حیوانات بارور مانند الاغ ها تامین می شد. این جرثقیل ها برای ساخت ساختمان های بلند مورد استفاده قرار گرفتند. بعد از آن، جرثقیل های بزرگتر توسعه یافتند، و کمکم شرایط برای جابجایی وزن های سنیگن تر مهیا شد. در قرون وسطی بالا، جرثقیل های بندرگاه برای بارگیری و تخلیه کشتی ها و کمک به ساخت و ساز آنها معرفی شدند؛ نخستین جرثقیل ها از چوب ساخته شده بود، اما بعد از انقلاب صنعتی، از چدن، آهن و فولاد استفاده شد.

از اجزای اصلی جرثقیل های سقفی می توان به چرخدنده های داخلی آنها، بلوک جرثقیل، زنجیر های دستی و زنجیر اتصال بار، بلبرینگ، و در جرثقیل های برقی الکتروموتور ها را می توان نام برد.

تاریخچه جرثقیل

در طی قرن ها، قدرت مورد نیاز برای انجام کارهای سنگین توسط نیروی فیزیکی انسان یا حیوانات تامین شده بود، هر چند که از آسیاب های آبی و آسیاب های بادی هم برای تامین قدرت استفاده می شد. اولین نیروی “مکانیکی” توسط موتور بخار ارائه شد، اولین جرثقیل بخاری در قرن 18 یا 19 معرفی شد. جرثقیل های مدرن امروزی معمولا از موتورهای احتراق داخلی یا موتورهای الکتریکی و سیستم های هیدرولیکی استفاده می کنند تا ظرفیت های بیشتری را بالاببرند و جابجا کنند.

جرثقیل های امروزه در شکل ها و کاربردهای بسیار متنوعی وجود دارند که هر کدام برای استفاده خاص طراحی شده اند و در اندازه های مختلفی وجود دارند. از کوچکترین جرثقیل ها گرفته که در جابجایی در داخل کارگاه ها استفاده می شود تا بلندترین جرثقیل ها که برای ساخت ساختمان های مرتفع استفاده میشود