انواع جرثقیل ها

جرثقیل انواع متنوعی دارند که هرکدام متناسب با نوع و کاربردشان در عملیات های مختلف به کار گرفته می شوند. در ادامه با انواع مختلف جرثقیل که در گروه هاي زير دسته بندي مي شود آشنا می شوید.

در یک طبقه بندی کلی میتوان جرثقیل ها را در 3 دسته ی جرثقیل های متحرک، جرثقیل های ثابت و جرثقیل های سقفی (جرثقیل دستی و البته جرثقیل برقی) تقسیم بندی کرد.

جرثقیل های متحرک:

جرثقیل های متحرک دارای مزیت هایی نسبت به جرثقیل های ثابت هستند. آنها برای رسیدن به محل انجام کار سریع تر هستند، نیاز به تنظیمات کمی برای شروع فعالیت دارند، می توانند در انواع زمین ها کار کنند و برای کارهای متنوعی مورد استفاده قرار گیرند. بیش از دوازده نوع مختلف جرثقیل های متحرک وجود دارد. برخی از رایج ترین موارد زیر در زیر آورده شده است.

  1. جرثقیل نصب شده بر روی کامیون یا جرثقیل موبیل:

جرثقیل های نصب شده بر روی کامیون حدود 75 درصد از تمام جرثقیل های موجود در خدمات امروزی را تشکیل می دهند. این نوع جرثقیل برای طیف گسترده ای از مشاغل قابل انطباق است و برخی از انواع قوی آنها می تواند تا 1000 تن را بلند کنند. این جرثقیل ها متحرک هستند و میتوانند به نقاط مختلف جابجا شوند. بسیاری از جرثقیل های موبیل می توانند 360 درجه کامل چرخش کنند.

  1. جرثقیل چپقی ( جرثقیل بازو کنار)

در این نوع جرثقیل ها یک بازوی خمیده هیدرولیک روی کامیون یا تریلر نصب شده است و از آن بازوی هیدرولیک برای بلند کردن اجسام و قرار دادن روی تریلر استفاده می شود و میتوان با این روش اجسام سنگین را به نقطه ی دیگر منتقل کرد. این جرثقیل ها با اصطلاح lorry cranes  شناخته می شوند.

  1. جرثقیل های حمل کانتینر

    این نوع از جرثقیل ها برای بلند کردن و قرار دادن کانتینر بر روی کامیون و انتقال و جابجایی آن استفاده می شود. دو بازوی هیدرولیک بر روی کامیون نصب شده است که در دوطرف کامیون هستند و توسط آنها کانتینر روی کامیون قرار میگیرد. این جرثقیل ها با اصطلاح sidelifter  شناخته می شوند.

  2. جرثقیل آل ترین (All-terrain crane)

این جرثقیل ها برای بلند کردن اجسام با وزن زیاد استفاده می شوند و در صنعت تجهیزات سنگین، قابلیت انعطاف پذیری زیادی دارد بطوری که برخی از آنها تا وزن 1300 تن را میتوانند بلند کنند. این جرثقیل ها می توانند در بزرگراه ها به راحتی حرکت کنند و به محل کار انتقال پیدا کنند. طول بازوی تلسکوپی این جرثقیل ها به بیش از 100 متر می رسد

جرثقیل رافترین (Rough Terrain)

این نوع جرثقیل ها بر روی کفی یک کامیون که دارای لاستیک های پلاستیکی است نصب می شود و مخصوص کاربرد در مناطق برون شهری و مناطقی ناهموار که حمل و نقل سایر جرثقیل ها مشکل و غیر ممکن است می باشد. این جرثقیل ها دارای 4 چرخ می باشند. همچنین این جرثقیل ها فقط یک موتور دارند که هم وظیفه ی نیروی رانشی کفی و هم حرکت بازوها را بر عهده دارد. این جرثقیل ها بجای اینکه روی یک کامیون نصب شده باشند روی خود کفی نصب شده اند و همین مورد قابلیت انعطاف پذیری و استفاده در مناطق ناهموار را به آنها می دهد.